تنوع در لنز دوربین عکاسی

هر عکاس چه لنزهایی باید داشته باشد؟

حتما می‌دانید که لنز دوربین‌های عکاسی تنوع بسیار بالایی دارند. چرا که هر یک از لنزها برای سبک خاصی استفاده می‌شوند و به همین خاطر عکاسان حرفه‌ای در کیف تجهیزات خود انواع لنزهای پرایم، زوم، تله فوتو و … را حمل می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از فلاشیران،  حال سوال اینجاست که یک عکاس حرفه‌ای باید در کیف تجهیزات خود چه لنزهایی داشته باشد تا بتواند در هر موقعیت، عکس‌هایی باکیفیت و حرفه‌ای ثبت کند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که شما باید چه لنزهایی داشته باشید تا به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

چرا در عکاسی به لنزهای مختلف نیاز داریم؟

یکی از سوالات مهم عکاسان تازه‌کار این است که چرا نمی‌توان با یک لنز، در تمام سبک‌های عکاسی فعالیت داشت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر سبک عکاسی، به لنزی نیاز دارد که بتواند جزئیات را با بیشترین دقت ثبت کند. همچنین لنزهای معمولی برای عکاسی در سبک‌های خاص مانند پرتره‌گرافی یا عکاسی از حیات وحش محدودیت‌های فنی زیادی دارند. برای مثال یک لنز دوربین معمولی با دیافراگم F/3.5 قطعا نمی‌تواند گزینه‌ای فوق‌العاده برای عکاسی پرتره باشد.

برای مثال یکی از لازمه‌های عکاسی ورزشی، استفاده از لنزی است که فاصله کانونی زیادی (200 میلی‌متر و بیشتر) داشته باشد. چرا که در این سبک، عکاسی از سوژه فاصله زیادی دارد و باید بتواند عکس‌های خود را با جزئیات مناسب ثبت کند.

لنزهایی که یک عکاس حرفه‌ای باید آن‌ها را داشته باشد

تنوع لنزهای دوربین بسیار زیاد است. به‌طور کلی انواع لنز دوربین بسته به پارامترهایی مانند گشودگی دیافراگم، فاصله کانونی، نوع دهانه نصب و برخی مشخصات فنی مانند برخورداری از لرزشگیر یا موتور فوکوس خودکار دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید از یک لنز سیگما برای دوربین سونی، کانن یا نیکون خود استفاده کنید. همچنین شرکت‌های تولیدکننده دوربین عکاسی نیز برای دوربین‌های خود لنز مخصوص طراحی می‌کنند. اما عموما لنزهای عکاسی بسته به مشخصات خود دسته‌بندی می‌شوند.

<yoastmark class=

لنز ماکرو؛ از کوچک‌ترین سوژه‌ها عکاسی کنید

یکی از سبک‌های محبوب عکاسی، سبک ماکروگرافی است. در این سبک عکاسان از سوژه‌های بسیار کوچک مانند حشرات، گل‌ها و به‌طور کلی انواع سوژه‌های ریز عکاسی می‌کنند. برای ماکروگرافی، لنز دوربین شما باید بتواند از فاصله نزدیک روی سوژه‌ها فوکوس کند. با توجه به محبوبیت بالای سبک ماکروگرافی، هر عکاس باید یک لنز ماکرو حرفه‌ای در کیف تجهیزات خود داشته باشید.

لنز پرایم؛ مناسب برای عکاسی پرتره

لنزهای پرایم را می‌توان از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین لنزها در میان عکاسان حرفه‌ای دانست. به عبارت دیگر، هر عکاس حرفه‌ای باید یک لنز پرایم مناسب در کیف خود داشته باشد. این لنزها قابلیت تغییر فاصله کانونی ندارند و به‌اصطلاح لنز ثابت هستند. عموما از لنزهای پرایم برای عکاسی پرتره استفاده می‌شود اما برخی لنزهای ماکرو نیز به‌صورت ثابت هستند. رایج‌ترین فاصله کانونی لنزهای پرایم، فواصل 50 و 85 میلی‌متر هستند. البته باید اشاره کرد که لنزهای پرایم مخصوص دوربین‌های فول فریم، فاصله کانونی بیشتری روی دوربین‌های کراپ دارند.

لنز زوم؛ لنزی با قابلیت تغییر فاصله کانونی

به لنزهایی با فاصله کانونی متغیر، لنز زوم گفته می‌شود. این لنزها کاربردهای متفاوتی دارند و بسته به فاصله کانونی، شما می‌توانید با آن‌ها در سبک‌های مختلف عکاسی فعالیت داشته باشید. به همین خاطر تمام عکاسان تازه‌کار باید یک لنز زوم در کیف تجهیزات خود داشته باشند تا بتوانند سبک‌های مختلف عکاسی را با کم‌ترین هزینه تجربه کنند. همچنین این لنزها برای فیلم‌برداری نیز گزینه‌ای بسیار مناسب هستند.

از لنزهای زوم می‌توان در سبک‌های زیر استفاده کرد:

عکاسی طبیعت
عکاسی ورزشی
عکاسی پرتره
فیلم‌برداری
عکاسی مدلینگ
عکاسی ماکرو
عکاسی نجومی

لنز واید یا عریض؛ عکاسی با بیشترین زاویه دید

در سبک‌هایی مانند عکاسی طبیعت، عکاسی معماری و عکاسی نجومی، شما به لنزی نیاز دارید که تصاویر را با زاویه دید عریض ثبت کند. برای این کار، لنز شما باید فاصله کانونی کم‌تر از 20 الی 30 میلی‌متر داشته باشد. به لنزهایی با این فاصله کانونی، لنز واید یا عریض می‌گویند. با استفاده از لنزهای عریض، عکاسان می‌توانند یک قاب با زاویه دید بسیار مناسب داشته باشند تا بتوانند تمام جزئیات سوژه را که می‌تواند یک منظره طبیعی یا کهکشان راه شیری باشد را به تصویر بکشند.

نکاتی مهم در زمینه انتخاب لنز عکاسی

یک عکاس حرفه‌ای، باید انواع لنزهای ماکرو، واید، زوم و پرایم را در کیف تجهیزات خود داشته باشد تا بتواند بسته به هر موقعیت، لنز خود را تعویض کرده و زیباترین تصاویر را ثبت کند. برای انتخاب یک لنز مناسب، شما باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. صرفا خرید یک لنز با فاصله کانونی کم برای عکاسی در طبیعت کافی نیست. چرا که لنزها مشخصه‌های فنی مختلفی دارند. در ادامه با مهم‌ترین نکات برای انتخاب بهترین لنزهای عکاسی آشنا می‌شویم.

توجه به فاصله کانونی و دیافراگم لنز دوربین

همان‌طور که اشاره شد، دو پارامتر فاصله کانونی و دیافراگم مهم‌ترین مولفه‌های یک لنز دوربین هستند. این دو پارامتر کاربری لنز را مشخص می‌کنند و به همین خاطر در انتخاب یک لنز مناسب باید به آن‌ها توجه داشته باشید. به‌طور کلی لنزهایی با فاصله کانونی ثابت بین 50 الی 85 میلی‌متر برای عکاسی پرتره و ماکرو بهترین گزینه هستند. از طرف دیگر هرچه فاصله کانونی لنز شما کم‌تر باشد، تصاویر شما عریض‌تر خواهند بود. همچنین برای فعالیت در سبک‌هایی مانند عکاسی ورزشی و حیات وحش، شما به لنزهایی با فاصله کانونی بالا نیاز دارید.

دیافراگم لنز نیز پارامتری بسیار مهم در هنگام انتخاب یک لنز مناسب به‌شمار می‌آید. هرچه دیافراگم لنز مورد نظر شما پایین‌تر باشد، تصاویر ثبت شده با آن عمق بیشتری دارند و دارای افکت بوکه بیشتری هستند. البته ثبت تمام تصاویر با دیافراگم باز لزوما گزینه‌ای مناسب نیست. برای مثال در عکاسی طبیعت، شما باید تصاویر با دیافراگم بالاتری ثبت کند تا تصاویرتان وضوح بیشتری داشته باشند.

یک لنز خوب باید لرزشگیر داخلی داشته باشد

یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه انتخاب لنز مناسب، دارا بودن لرزشگیر داخلی است. چرا که بدون لرزشگیر، تصاویر شما به‌خصوص در شرایط نوری نامناسب به‌صورت تار ثبت می‌شوند و شما نمی‌توانید به‌صورت حرفه‌ای با این نوع لنزها عکاسی کنید. عموما لنزهای ارزان‌قیمت بدون لرزشگیر داخلی عرضه می‌شوند و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم به سراغ لنزهایی با لرزشگیر داخلی قدرتمند بروید.

به سیستم فوکوس خودکار لنز خود توجه کنید

وظیفه فوکوس کردن روی سوژه‌ها در دوربین‌های عکاسی برعهده لنز است. به همین خاطر شما باید به سراغ لنزی بروید که سیستم فوکوس داخلی قدرتمندی داشته باشد. برای مثال در مدل‌های مختلف لنز سونی از سیستم فوکوس التراسونیک یا لیزری استفاده می‌شود تا فوکوس روی سوژه‌های کوچک و بزرگ با بیشترین سرعت انجام شود.

هر لنز روی مدل‌های خاصی از دوربین‌ها نصب می‌شود

شرکت‌های تولیدکننده دوربین، دوربین‌های خود را با دهانه نصب مخصوص طراحی می‌کنند. به همین خاطر شما در انتخاب لنز باید به دهانه نصب آن نیز توجه کنید. برای مثال لنز سونی با دهانه نصب Sony E عرضه می‌شود و تنها می‌توان آن را روی دوربین‌های شرکت سونی نصب کرد. شرکت سیگما نیز لنزهای خود را با دهانه‌های نصب متفاوت تولید می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button