انواع سبک عکاسی پرتره
یازده نمونه از انواع عکاسی پرتره
همهی ما با سبک عکاسی پرتره آشنا هستیم. در همان سنین کودکی که والدین کودک را با لباسی آراسته در مقابل دوربین قرار میدهند، کودک با این سبک آشنا میشود. اما عکاسی پرتره فقط به این بخش محدود نمیشود. کسب اطلاعاتی در مورد انواع عکس پرتره برای علاقمندان و فعالان در این حوزه لازم است.
پرتره معمول یا سنتی
عکاسی پرترهی سنتی یا Traditional Portrait یکی از مشهورترین انواع عکاسی پرتره است. هر فرد در طول زندگی خود، بارها این نوع از عکاسی پرتره را تجربه کرده است. در سبک پرترههای سنتی، فرد مستقیم به دوربین خیره میشود. معمولا در این عکسها تها قسمت بالاتنهی فرد در عکس وجود خواهد داشت. امروزه این عکسها را در آتلیه و جلوی یک پرده شفاف میگیرند. عکسهای سه در چهار نمونهای از پرترههای سنتی هستند که در هر کار اداری، لازم میشوند. این سبک عکاسی از سالهای دور رواج داشته و به عنوان عکاسی رسمی شناخته شده است.
پرتره گروهی و خانوادگی
عکسهای گروهی نیز یکی از انواع عکس پرتره است که با گسترش تلفنهای هوشمند، رواج پیدا کرده است. البته پرترههای گروهی سابقه طولانی دارند. همه ما در خانه خود چندین آلبوم عکاسی داریم. تعداد زیادی از این عکسها نیز، به شکل پرترهی گروهی هستند. بنابراین این سبک نیز برای شما بسیار آشنا است و بسیاری از خاطرات شما با پرترههای گروهی ثبت شده است.
در سالهای اخیر نیز اکثر افراد تلفن هوشمند دارند. بنابراین در مسافرتهای دست جمعی و در کنار مناظر متفاوت گرفتن عکس پرتره گروهی تبدیل به بخشی از سفر شده است. نمونهای دیگر از عکاسی به این سبک، در جشنها و مراسمات مختلف، انجام میشود. ژستهای مختلفی که هرکس در این سبک عکاسی میگیرد، بر جذابیت آن میافزاید. چنین عکسهایی باعث میشوند که دوستیهای و خاطرههای خوش در کنار دوستان و خانواده به آسانی از یاد نروند.
پرترههای رسمی
پترهها رسمی شباهت بسیاری به پرترههای سنتی دارند. البته شرایط آنها نسبت به سایر عکسها کمی متفاوتتر است. در این سبک باید نور به خوبی تنظیم شود و فرد سوژهی عکس در محیط مناسب قرار گیرد. پرترههای رسمی مانند گرفتن عکسهای یادگاری نیستند و به عکاسان حرفهای نیاز دارند. شما میتوانید نمونههایی از از عکسهای رسمی را در بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده کنید. معمولا شرکتهای عرضه کننده لباس، از پرتره رسمی برای تبلیغات استفاده میکنند. همچنین افراد مشهور نیز معمولا از این مدل عکسها میگیرند و در صفحههای مجازی منتشر میکنند. شما هم اگر مایل باشید، میتوانید با مراجعه به یک آتلیه چنین عکسی را از خود به یادگار بگذارید. معمولا هدف از گرفتن پرترهای رسمی، نشان دادن یک فرد موفق در لباسی رسمی است.
پرتره سبک زندگی
این سبک از انواع عکس پرتره، نشاط و صمیمیت بیشتری دارد. در اینگونه از عکاسی معمولا لحظات شاد ثبت میشوند. لحظاتی که ممکن است بارها در طول روز ایجاد شوند. دقیقا به همین دلیل است که به این نوع، سبک زندگی میگویند. شما از لحظاتی که در زندگی خود تجربه میکنید، عکس میگیرید. این میتواند بهترین شیوه برای حفظ خاطرات شما باشد. بچهها سوژههای اصلی پرترهی سبک زندگی هستند. ثبت زمانی که کودک با شور و شوق در حال بازی است، والدین از او عکس میگیرند. این عکسها نسبت به سایر انواع پرتره محبوبتر و کاربردیتر هستند. اگر به گالری گوشی خود یا آلبومهای قدیمی مراجعه کنید، میبینید که شما هم تعداد زیادی عکس پرترهی سبک زندگی گرفتهاید.
پرتره مفهومی
هر یک انواع عکس پرتره هدف خاصی را دنبال میکنند. برخی برای ثبت خاطرات هستند. برخی دیگر برای تبلیغات به کار میروند. در مورد هدف پرترههای مفهومی، میتوان گفت که برای نشان دادن یک مفهوم به کار میروند. این سبک نیز معمولا توسط عکاسان حرفهای انجام میشود. عکسان در پرترههای مفهومی سعی دارند تا موضوع مورد نظر خود را به مخاطبان خود نیز منتقل کنند. به عنوان مثال برخی از عکاسان با استفاده از این سبک پرتره مشکلات جامعه را بیان میکنند. این موضوع میتواند هر چیزی باشد؛ از آلودگی هوا گرفته تا تنهایی انسان امروز!
البته پرتره مفهومی برای تبلیغات نیز مورد استفاده قرار میگیرد. شرکتهای بزرگ با استفاده از هنر عکاسان، به طور غیرمستقیم یا مستقیم، محصول یا خدمات خود را تبلیغ میکنند. با چنین عکسی یک برند میتواند اهداف خود را به نمایش گذارد.
پرترههای محیطی
این سبک از انواع عکس پرتره چیزی مابین سنتی و سبک زندگی است. منظور از محیط زیست، میتواند محل کار یا زندگی افراد باشد. هدف از اینگونه عکاسی معرفی کار یا سبک زندگی یک فرد است. بنابراین معمولا پرتره محیطی را در فضاهای متداولی چون محل کار یا خانهی فرد میگیرند. از این نوع عکاسی برای معرفی مشاغل نیز انجام میشود. برای مثال یک باغبان قصد دارد شرایط کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. بنابراین پرترهی محیطی او در باغ شما گرفته میشود. یا اگر صاحب یک کارخانه بخواهد چنین کاری انجام دهد، باید این عکس را در محیط کارخانه یا دفتر کاری خود بگیرد. در این صورت هر فردی با دیدن چنین عکسی، مخاطبان به طور نسبی با شغل و محل کسب فرد میشوند. این سبک برای معرفی شهر و روستا نیز استفاده میشود.
پرترههای صادقانه
در این سبک هیچگونه نمایشی وجود ندارد. نور تنظیم نشده و پردهای موجود نیست. پرتره کاندید به معنای ساده و صمیمی است. این اسم به دلیل واقعی بود عکسها انتخاب شده است. در این عکسها، هرآن چه که هست، نشان داده میشود. گرفتن چنین عکسی نیاز به دوربین یا عکاس حرفهای ندارد. شما میتوانید تلفن هوشمند خود را بردارید و شروع به عکس گرفتن کنید. برای مثال در خیابانهای شهر چهرهای نظر شما را جلب میکند. دوربین خود را برداشته و آن را ثبت میکنید. این سبک از انواع عکس پرتره، میتواند حقیقت را به بیننده نشان دهد. بنابراین برای مستند سازی نیز قابل استفاده است.
پرتره پر زرق و برق
احتمالا اکثر شما چنین پرترهای را از افراد مشهور یا مدلهای تبلیغاتی دیده باشید. در چنین پرترهای شخص بسیار برجسته شده و به جزییات بسیار اهمیت میدهند. در عکسهای تبلیغاتی پر زرق و برق، معمولا یک مدل یا فرد مشهور مشاهده می شود. در چنین عکسی فرد لباس برند خاصی را پوشیده یا از لوازم آرایش برند خاصی استفاده کرده است. این از انواع عکس پرتره است که سبکی نمایشی و تبلیغاتی دارد. بنابراین نیازمند عکاس و تجهیزات حرفهای است. در این سبک عکاسی ادیتهای بسیار زیادی لازم است.
پرترههای غیر واقعی یا سورئال
سورئال یک سبک محبوب هنری است. چنین عکسی نیاز به فردی خلاق و رویاپرداز دارد. سورئال از انواع عکس پرتره است که توسط ویرایشگرهای مختلف ساخته میشود. ادیتورهای حرفهای عکسهای پرترهی معمولی را با خلاقیت و ایده پردازی به عکسهای سورئال تبدیل میکنند. حتی برخی از عکاسان ایدهپرداز محیط را به گونهای میچینند که عکس به صورت طبیعی سورئال میشود و حتی نیازی به ادیت حرفهای ندارد. هدف از این کار ایجاد یک اثر هنری زیبا است. این سبک عکاسی ذهن خلاق عکاس و ادیتور را برای مخاطب به نمایش میگذارد. این سبک یک رویاپردازی است. بنابراین حد و مرزی در آن وجود ندارد. هر فردی با هر سلیقهای میتواند یک عکس سورئال ایجاد کند.
پرترههای انتزاعی
چنین پرترهای شاید فراتر از یک عکس سورئال باشد. عکاسی چکیده نیز از دیگر انواع عکس پرتره است که نیاز به تخیلی قوی دارد. این عکسها با استفاده از ذهن رویاپرداز یک فرد ساخته میشود. در چنین اثر هنری، ویرایشگرها نقش اصلی را دارند. چراکه برای خلق آنها زمان زیادی صرف ویرایش میشود. هدف از چنین عکاسی، خلق یک اثر هنری زیبا و نشان دادن ذهن یک فرد خلاق است. شما نیز میتوانید چنین اثر هنری را توسط موبایل خود خل کنید. ویرایشگرهای عکس متعددی برای تلفنهای هوشمند وجود دارند که قابلیتهای بسیاری برای این کار دارند. بسیاری از افراد از پرترههای سورئال و چکیده برای پروفایلهای خود در صفحات مجازی استفاده میکنند.
پرترههای نزدیک
همانطور که از نام عکسهای کلوزآپ یا نزدیک مشخص است، از فاصلهی بسیار کم گرفته میشوند. این سبک برای برجسته کردن بخش زیبای چهرهی فرد است. این مدل از انواع عکس پرتره نیز مانند برخی دیگر از مدلها برای تبلیغات نیز مورد استفاده قرار میگیرد. برندهای لوازم آرایشی، از این سبک بسیار استفاده میکنند. آنها میخواهند با این کار، تأثیر بالای محصولات خود را نشان دهند. حتی برای تبلیغات لنز و عینک نیز از عکاسی نزدیک استفاده میشود. شرکتهای مختلف عینکسازی برای بهتر دیده شدن محصول خود چنین عکسی را از یک مدل که عینک آنها را بر چشم دارد، تهیه میکنند.